Latihan Industri #5 : brainwash RAM

Assalamualaikum...

Minggu ke-7, Jabatan Pembangunan Kampus Kejuteraan USM. Mesti sudah tahu siapa yang tahu , yang belum tahu sabar ye cek nak cerita la niy. ^_^ *loghat penang* Huhu... Okey masuk hari ini sudah 7 minggu lagi berapa minggu ye tinggal Huhu... aku tak pernah ambil tahu yang pasti sampai 3/Mei/2013 baru tamat praktikal aku dekat sini.

Okey, back pada tajuk. Haah tadi aku buat experiment dekat CPU aku means CPU yang dibekalkan pihak USM utk pelajar praktikal mcm aku ini. CPU aku suka problem bila start nak ON. Tension juga aku.  Rasa nak hempok-hempok saja. Rasa gatal je tangan aku. HAHA... At last bila buat aduan dekat penyelia , aku sendiri tercadangkan tukar RAM. Hoho...

Sebab? Okey problem utama dikesan bila CPU asyik bunyi bippppppppppppppppppp (panjang) dan berulang. Cisss! Bising dipagi hari yang mulia ini. (Jumaat) So, penyelia bagi RAM baru tapi tengok-tengok *haiyaa,mana itu RAM yang sama jenis, tarakk ma...* Jadi geram juga dibuatnya bila CPU dah dibuka slot RAM cardnya. Tapi nak gantinya tak ada. kecewa disitu. Dlm hati kata tak boleh jadi niy, nak guna komputer hari niy. (setiap hari aku guna)

Sekali aku teringat abg yang selalu aku pergi dekat dia format laptop (Kedai PMI) cakap kalau mcm masalah aku just cuci RAM. Katanya maybe habuk dan tak bersinar??? Hoho... mcm tu ye. Jadi aku pon dengan tenaga dipagi hari pon buka bag cari pemadam. Mula mengosok-gosok slot RAM card tadi. Siap kau aku kasi sinar300000x *sinar FM* HAHA...

*pinjam gambar google*

Dan akhirnya, alhamdulillah aku berjaya menghidupkan kembali CPU yang tidak berfungsi itu. ^_^ Experiment berjaya!

SUCCESSFULLY 

p/s: bukan hanya utk komputer, laptop pon boleh yerk...

Comments

Unknown said…
like serious? ok mesti cuba nanti.

btw programming mcm mna? ada syiok?
dzafirahzain said…
@zafira othmanHehe... problem biasa je niy... sapa belajar ini basic just berani atau xberani nak change n open je...

Programming mencabar sebab banyak benda kena belajar tambah2 lagi zaman teknologi. Teknologi sentiasa brubah ... kmi pon kena ikut teknologi :D susah senang depend pada minat . HEHE...

#bagi kita kalau ada anak xbagi amik programming :3
Unknown said…
@Nur Dzafirah Mohd Zain nak try cpu kat rumah tu nanti. tapi tak berani sbb takut kena marah je nanti.

programming mmg mencabar, mmg kena uptodate je sokmo. tapi syiok, walaupun mendatangkan stress kan? hehe

kalau kami ada anak, nak jadi kan depa semua programmer, tpi tak lah semua. kalau semua dlm bidang IT more fun kali. haaa gitu punya minat. haha

#bajet ramai anak, insyaAllah :)
dzafirahzain said…
@zafira othman try n erro tu mmg kena Huhu... sbb b4 niy pon masalh dkt sini just buat je walaupon sbnrnya ilmu hnya tahu xda pengalaman :3 Hehe...

Wah cita2 besar nak anak2 amik IT ~~Amin~~ kita doaakan

#InsyaAllah mana tahu rezeki anak ramai :) *murah rezeki kot ank rmai niy* Hehe...
dzafirahzain said…
@Eyla Azam pandai sgt~~~ -_-" *tukang gosok je*
puteri said…
wahh...sama la date kita habis praktikal.huhu
dzafirahzain said…
@puteri yeke... :D best kan LI bidang apa LI ???