adios jahiliyah



Walaupun banyak kali aku mengunggapkan Adios. Sayonara. Selamat Tinggal. 


Tapi perasaan bersalah terhadap yang Maha Esa terus menerus menyapa. Seakan-akan tiada ada ruang utk aku berubah. Tiada maaf bagiku. 

Apakah aku lupa? Yang Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. 

Tidak. Jangan pernah lupa. Jangan pernah! 

Ya. Dia Maha Pengampun, lagi Maha Penyanyang.

Tapi. Kenapa terus menerus perasaan ini? Kenapa Ya Allah. Bantulah hambaMu ini. Aku tahu. Aku masih banyak lagi kekurangan. Masih tidak betul landasan hidup sebagai seorang Muslim yang bertakwa. Masih ada ruang koyak diantara Aku dgn Mu Ya Allah.

Hubungan dgn Manusia belum sempurna.

Sekiranya aku masih buat org yang dekat dengan ku sedih, kecewa dgn sikap aku ini. Aku masih belum cukup jadi baik. Tapi bagaimana Ya Allah. Bagaimana aku mahu membetulkan hubungan ini.

Aku tahu. Aku tiada sesiapa. Melainkan dia, insan yang melahirkan aku. Insan yang akan ada susah senang aku. Insan yang ada semenjak aku dilahirkan dan sampailah sekarang.

Andai engakau ada jalan ini Ya Allah. Pertemukanlah.

Eratkanlah ikatan ini. Jalinkanlah ukhuwah ini.

Bantulah aku Ya Allah.

Sesungguhnya, sudah lama aku ingin betulkan keadaan ini. Namun, dari hari ke hari semakin merasa menjauh.~

Andai langit yang biru itu bukan utkku,
Mengapa memberi sapaan angin?
Andai tahu aku bukanlah batu besar tendapar ditepi pantai,
Kenapa pilih aku, melambung aku dgn ombak yang tinggi?
Sungguh peraturannya amat rumit,
Maka aku kena terus bersabar utk sesuatu yang akan gembira dikemudian hari.


Wednesday | Bertam, 
11/12/2013.

Comments