Aku Tak Kisah, kalau KAU bukan kawan aku.

Assalamualaikum...


Kepada insan yang sudi membaca entry kali ini, TQ. Entry kali ini bukan tanda protests aku pada siapa-siapa. Ini semua atas dasar keprihatinan aku pada siapa orang yang aku tak kisah. Huhu... 

Actually, ini adalah jawapan aku pada seorang kawan aku. (Harap dia baca) Tentang apa yang aku tulis. Aku nak jawab dekat sini. :) Untuk pengetahuan anda, aku tak kisah kalau dia tidak pernah menjadi kawan aku. Aku kesian dekat dia. Tak kisahlah aku kalau dia nak kesian dekat aku ke, nak benci aku ke, itu adalah hak dia. Bukan aku nak menageh simpati dekat sini. Tapi kalau ini mungkin caranya. Siapa tahu??? 

Bagi aku, dia seorang kawan yang prihatin. Selalu dengar masalah kawan-kawan dia, bantu kawan-kawan dia, kekadang tu kau sendiri tahu yang dia ni suka membuat orang merasa rimas. Rimas sebab kebaikan yang dia pernah beri dekat aku. Maybe antara pembaca aku ini cakap aku tak bersyukur. Haah, aku jujur dekat sini aku tak syukur sebab dikurniakan kawan macam ini sebab aku bukan jenis kawan yang suka berbudi pada orang yang berbudi pada aku. Biarlah aku susah asalkan kawan aku bahagia. Prinsip aku, aku suka buat baik dekat orang, tapi aku tak suka terima kebaikan orang lain. (Muktamad) Korang jangan pulak meniru aku, ini adalah karakter yang tidak baik. -_-"

Untuk kawan aku yang aku mesej itu, cuba kau fikir tentang apa kakak senior aku tulis ini.


"...Ada seorang teman berkata kepada saya: KENAPA NAK TERHEGEH-HEGEH NAK MINTA MAAF, NAK CARI ORG YG DAH BENCI DAN MARAH KITA.
Kata aku mudah: "Biar terhegeh dkt dunia, nanti lagi susah nak terhegeh dkt mahsyar, benda  kat dunia ini, cukuplah takat dunia ja, tpi hal akhirat biarlah di dunia dan akhirat." ... "


Bagi aku, betul jugak kakak senior aku tulis ini. Masalah didunia biarlah selesai didunia. Between dia nak maafkan sedangkan aku tak bersalah biarlah. Sekurang-kurangnya aku berusaha kembali menjadikan yang keruh kepada yang asal. 

Tentang status dia yang buat aku terasa sampai sekarang, betul-betul makan hati. Aku maafkan. Sebab bagi aku maybe itu adalah kesilapan aku sendiri yang lalu dimana maybe aku banyak buat salah, terasa dengan aku. Aku redha. Kalau alasannya itu bukan status yang merujuk pada aku, tetapi insan lain. Aku accept it! :)
Mama.. Abah.. _ _ _ _ telah salah beri kepercayaan.. _ _ _ _ nk cita kat mama td tp xdpt nak kawal sebak.. :'(
Maafkan aku, niat aku buat entry ini nak kembalikan situasi yang keruh ini pada yang asal. Aku bukan hendak memalukan sesiapa disini. Aku cuma terdetik utk melakukan ini sebab kenangan tetap akan menjadi kenangan. Kenangan tidak dapat diputarkan. Sekiranya ia lagi pahit untuk ditelan, kita akan lupakan. Aku tak nak antara kita melupakan antara satu  sama lain. Sebab kita tetap kawan atau pun pernah menjadi kawan. :')

p/s: Really MINTA MAAF dari hujung rambut sampai hujung kaki. Dari hati yang ikhlas utk dimaafkan. Forget Me. #Hope 

Comments

Siti Zue said…
Kita mmg boleh mintak maaf kpd kwn2 kita...tapi kita pun ada maruah jugak... apa pun kita cakap kat orang tue.. atau minta maaf..kalau dia buat tak tahu dan rasa dia jugak yang betul...kita berserah pada yang ESA...biar DIA yang menentukan siapa yang betul siapa yang bersalah.. :)
dzafirahzain said…
@Siti Zue ORANG yang paling CEPAT dalam MINTA MAAF
adalah 'ORANG YANG PALING BERANI'..

ORANG yang paling CEPAT meMAAFkan adalah
'ORANG YANG PALING KUAT'..

dan..

ORANG yang paling CEPAT meLUPAkan
KESALAHAN orang lain adalah 'ORANG YANG PALING BAHAGIA'... :)

Very #Hopeless
Unknown said…
-barges in suddenly-
*Not really related actually*
Dalam 3 jenis org yang dzaf maksudkan, ak agk susah utk memiliki sifat yg k3.Ak bleh lupakan kesalahan org klau ak dh berkurun xjmpa dy hu3~
-waving hands, see ya!-
dzafirahzain said…
@Chibiha Itsumi Hehe... lain org lain cara nya nak lupakan... :P pa pa pon kita kena didik diri kita kena terima suma keadaan org2 sekeliling kita walau mcm mna dyorg... :) TQ. Cikgu BI hehe...
Unknown said…
Ye betul. Setiap org ad personaliti yg tersendiri, sebab itulah manusia itu unik..kalau jumpa smua prgai sma cm kita boring jga hehe
dzafirahzain said…
@Chibiha Itsumi :) fana pon ada personaliti tersendri jgk...
Unknown said…
i tak perasan pasal entry ni :)

yeah, at least kita dah cuba mintak maaf kan dzaf ? tak kisah la dengan sape2 pon. and tak kisah la sape betol or sape salah.

selebihnya, dia dengan Allah.

:D

**Lewat komen**
dzafirahzain said…
@Eyla Nabella -.- hahaha. ramai view entry niy. musykil eyla terlps hahaha.


Tulah siap2 pon lantak kome lah.

Who i care.

xkisah.

i tak rugi apa2.

sikit pon tak.

no.

he.

p/s: nak pnjg g pon bleh~