Diari #9 : janji niat aku baik

Assalamualaikum...

100 , 99, 98 days lagi... Ramadan akan tiba.

Sediakah? Bersediakah? (Tanya pada diri)

Terlaksanakan azam awal tahun seiring dengan hari-hari berlalu? Mungkin ada. Alhamdulillah. Tapi, berapa sahaja yang tercapai, berapa % sahaja? Erm... Mampu menunduk kepala termenung jauh. Berfikir panjang and then... lupakan...

Itulah. Perangai buruk. Ambil mudah dalam sesuatu perkara. Tiada kesungguhan. Janji ada.

***

Abaikan cerita diatas. Sebagai pengenalan utk kita berfikir.

Sedang seronok berfikir. Kawan tak, kawan tak, kawan tak. Ok. Aku hanya mahu berbaik.

I know you want friend with me. So, I be your friend.

Tiada niat lain melainkan jalinkan satu persahabatan. Yang dulunya aku lempar jauh sebab kelemahan aku sendiri. Demi menyebarkan yang baik. Aku ambil jalan ini. Sekurang-kurangnya. Aku mencuba.

Tiba-tiba muncul satu tamparan hebat.

Masa ada tak dihargai,
Bila dah tak ada tercari-cari.

Woha!! Tak puas hati aku baca. Apa kena mengena dengan cerita aku dengan cerita yang kau lemparkan ini? Bentak hati. Nak bersuara, tapi dalam masa yang sama masih menjaga hubungan sesama insan. Takut terasa.

Muncul satu babak menambah perisa hati yang sarat kepanasan.

Baca-baca terus terasa.

Terasa? Memang aku terasa. Sebab aku manusia yang juga ada hati dan perasaan. Sedap sangat. Tapi,  berpaksikan mata, hati, perasaan dan akal. Ada beza. Tanpa berfikir menggunakan akal mungkin aku terkandas. Tapi, please... "Saya tidak bodoh nak bermain dalam dunia ciptaan awak." Awak nak bawa saya pergi jalan yang salah , nak libatkan aku dalam dunia war awak? Perang mulut? Awak salah orang. Awak war individu sahajalah. War dengan hati dan perasaan awak sendiri. Good Luck dalam berperang dengan hati sendiri, yeahh!!! 

Alhamdulillah. Aku tak terlibat dlm peperangan dia. Aku dapat kawal. Biarlah. Janji niat asalku to be a good person. Nothing important then that! Be friend. ^_^

Orang tak sudi, dia yang rugi. Aku? Tak ada apa yang merugikan aku. Sikit pon tak ada. 

Awak tak hormati saya, saya hormati awak. Awak menganggap saya cuba ganggu sedangkan awak sendiri tak tahu pucuk pangkal cerita?, saya anggap awak insan yang tersilap, dan bukan lawan saya. dan siapalah saya. Manusia biasa diciptakan olehnya dengan serba-serbi kekurangan.

Alhamdulillah. Dia masih menutup kelemahan saya. Itu pon sudah satu rahmat buat saya. Dengan berlawan dengan awak tanpa tahu pucuk pangkalnya saya rela mengalah. Takut nanti Allah tarik rahmat yang selama ini dia berikan kepada saya.

Saya tahu awak pon mengharap benda yang sama. Agar saya mengalah. He.

Positive.

Be a cool.

Nothing can change me back.

Nice. To all. >‿◠

Comments

cik lebah said…
ramadhan bakal tiba =)
Unknown said…
jemput baca

http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/04/blog-post.html
dzafirahzain said…
@Nao MeiinsyaAllah akan dtg~ :)
Unknown said…
Suka entry nie.
Bila orang taknak mengalah, kite lah yg kene mengalah.
Bila buat salah, kite dah mintak maaf.
Then nak maaf atau tak, tu antara dia dgn Allah :)
dzafirahzain said…
@Eyla NabellaOh yeah! betul ada juga yang faham entry aku niy... :D Always nice to all... lupakan senyum xperlu kata apa2 ^^ wink3x