Diari #14 : Kau Kuat

Assalamualaikum...

Monolog jiwa lagi.

*be a Super Duper good MUSLIM*

Dia cakap aku kuat.

Kuat macam mana? - soal aku.

Ye lah, kau tak ada ayah. Tapi kami tak nampak kau macam tak ada ayah. Hidup kau sempurna. :) Semuanya okey dari mata aku.

Tergelak aku dlm hati. *itu dari mata kau*

Lepas tu aku tanya, kenapa kau cakap macam tu? Org cakap jgn nilai org dari luaran. Nilai dari dalaman. Aku still macam org lain. Ada perasaan sedih duka cita dan sebagainya. Tapi, perasaan itu perlu juga di buang jauh-jauh utk terus bersemangat. Tapi kenangan tetap perlu jadikan kenangan. Kita yang masih hdup ini perlu sentiasa kuat. Bersedia dalam apa pon bentuk persediaan.

Means?
Kau rasa kau tahu kau punya pen yang kau tengah pakai ini still ada esok? Tak.
Jadi apa rancangan kau / if esok kuiz dan pen kau ini hilang.
Aku still ada yang lain. (sambil tunjuk pen lain yang ada dibuat penganti)
So, aku dah jawab soalan kau. Maksudnya kau perlu sedia. Ya, tak kiralah persediaan mcm mana pon.

Tapi mcm mana kau boleh kuat mcm niy? Mcm mana kau bangkit dari rasa sedih tu?

*Gelak* Erm, kau masih tak faham ya?

Okey aku explain. Mcm niy, mcm ni. Bagi aku semua org akan bertindak benda yang sama bila menggunakan akal sebagai kuasa bertindak. Kuasa akal perlulah utama dari kuasa emosi.

Ya, aku pon bodoh juga dulu. Ikut emosi. Nangis sedih muram masa terima hakikat arwah ayah aku tak ada.

Tapi aku pasti manusia bila betul-betul berada dlm sesuatu situasi itu, bukan sebab org lain dia bertindak menjadi kuat. Tapi dirinya sendiri. Kau nak hidup, kau perlu hirup udarakan. Mcm itulah situasi menjadi kuat!~

Sebab tekanan sekelilinglah kau perlu kuat.

Sebab itu aku gelak kau cakap aku kuat.

Ini adalah pengalaman. Pengalaman akan mendewasakan.

Bila kau lalui, kau rasa puas. Ya kau dapat kutip pengalaman itu. Dan kau dapat cipta menjadi diri kau yang terbaik dari pengalaman kau pernah alami itu. :)

dan kau dapat cerita semuanya mcm aku sekarang ini.

...

Erm.

Tapi aku tak puas hati. Aku nak juga cakap kau kuat. Sebab kalau dimata aku kuat. 

-.- degil...


Comments

Tengkubutang said…
kagum bila baca entri ni..
dzafirahzain said…
@tenku butang :) tak ada apa pon. just tulisan... kosong.