Google Drive (Part 2)

Assalamualaikum...

Semoga kita berada dalam keadaan sihat walafiat hendakNya. Mari kata: "Terima Kasih Ya Allah kerana masih memberi nikmat hidup pada kita hari ini, Alhamdulillah."

Kalau sebelum ini aku ada cerita life aku di tempat LI, hari ini aku akan sambung pasal Google Drive (Part 1) . Sebelum itu thank kepada Google kerana menyediakan perkhidmatan ini. Sekarang aku pergi LI tak payah susah nak bawa pendrive , tak takut lupa tinggal pendrive kat tempat LI, atau pon buat copy byk sangat sampai Laptop serabut. Sebab dgn Google Drive ini aku just simpan di google drive dan bila balik rumah aku terus buka Google Drive, then sambung kerja. Mudahkan. >_< )v Peace!!! Kemudahan dunia hari ini. 

Kali ini, aku nak terang macam mana both Komputer and Google Drive ini berhubung. Untuk memudahkan korang aku sertakan gambaran dibawah:

*mcm biasa klik gambar utk membesar*


 Disebelah kiri anda ialah folder Google Drive di PC
Dan disebelah kanan anda ialah folder Google Drive di Web. (Google Drive)


Disebelah kiri gambar yang sedia ada.
Disebelah kanan gambar yang hendak didrag masuk kesebelah kiri.


Cth: gambar yang di highlight dan didrag masuk.


Kesannya.
Disebelah kiri folder Google Drive di PC yang mana didrag gambar sebentar tadi.
Dan muncullah gambar (name yang sama) di Google Drive Web. See kesannya.
Macam itulah both Google Drive Web and Google Drive folder di PC berinteraksi.

Ilmu perlu dikongsi. Apa yang aku dapat hari ini insyaAllah berguna pada semua. Cara nak set privacy sila rujuk entry sebelum ini. Google Drive 1.

p/s: semoga berguna. PART 1

Comments