Grab buku guna baucer BBIM di pesta buku.

Assalamualaikum...

Sudah lama nak story event ini. Tapi baru sekarang berkesempatan nak bercerita. Huhu... Mungkin sudah berminggu-minggu yang lalu. Tapi nak cerita juga sebab ada sedikit perkongsian nak disampaikan.

Beberapa minggu yang lalu aku mengajak abang cik dan adik pergi pesta buku. Sudah macam karangan Bahasa Melayu pula.  Aishhh... Please jangan formal. *Geli pula aku membaca*. 

2 atau 3 minggu yang lalu, pergi pesta buku di Parit Buntar. Pesta Buku Kedai Habibi. Seingat aku lah. So, tajuk pun guna baucer buku. Maka, dengan hati girangnya mencapai buku-buku yang dah lama aku perhatikan dari jauh. Teringin sangat nak memiliki. Dibuat koleksi peribadi simpanan abadi dimiliki secara zahirnya. *eh, melalut*

Rata-ratanya kalau pelajar dapat baucer ini akan beli novelkan. kan kan. Duish, kena sebijik kat diri. Huargh3x. Tapi tak aku. Kalau tahun lepas menghabiskan dengan membeli buku sek. adik. Tahun ini aku menggunakannya dengan sebaiknya dengan membeli buku keluaran PTS. PTS the best. Promote.

*RM150 - nilai bukan segala-galanya ILMU itu.*
  1. Travelog Hidayah *New entry 4/4/2013*
  2. Travelog Syahadah
  3. YAKJUJ MAKJUJ I - Bencana disebalik gunung
  4. YAKJUj MAKJUJ II - 5 Gelombang Pembawa Bencana
  5. Imam-Imam Yang Benar
*InshaAllah kalau berkesempatan aku aku buat satu review / kesimpulan pandangan bila membaca setiap buku ini, doakan dipermudahkan.*

Cuba teka buku apa??? Nak tahu tak??? Hehe. *rasa nak lempang tak???* Haha... Sorry-sorry. Aku beli buku tentang sejarah Islam. See bergunakan. Macam entry yang lepas >>story lepas<< aku ada cakap sedihkan rasa kita tak berpeluang nak sumbangkan sedikit pon demi Islam. Korang tak sedih ke? Erm, Nama je orang Islam. "Islam atas IC...". Sejarah Islam sendiri pon tak tahu. 


*koleksi dari my brother*


*sedang dibaca ada ringkasan di entry ini*

Aku tersedar bila ada satu masa tu, aku di PLKN. Budak-budak bangsa dan agama lain yang kuat agama mereka (budha,kristian, hindu dan etc.) suka cerita sejarah kedatangan agama mereka. Tapi Aku mampu bercerita kisah ambia' (Nabi) yang mungkin budak sekolah tadika sudah menghafalnya. Bolehlah kalau nak cerita kisah Nabi Muhammad. Macam mana diturunkan Islam. Yang selainnya secara detailnya.  Seriously, tak mampu. Kadang-kadang itu ada tertukar.  Sampai kena pergi cerita balik supaya dibetulkan. Astagfirullah ceteknya ilmu aku. 

Kesal dengan diri sendiri. 

Aku pon no idea nak cerita mcm mana. Yang pasti aku hanya mampu mengajak semua yang membaca ini. Marilah menambah ilmu. Kenali Islam itu dahulu. Kalau kita tak kukuhkan diri kita. How?  Bila kita dah ada anak kita nak bentuk anak kita jadi yang terbaik. Kalau diri kita tak mampu beri contoh kepada anak-anak kita. 

Soalan yang aku paling takut ditanya oleh anak-anak aku nanti: 

Umi, Mummy, Mak, Ibu, kenapa mesti Islam our choice?

Kalau fikiran org dewasa mungkin aku mampu menjawab. Mampu memberi hujah-hujah. Sampai terpegun dengan keindahan Islam itu dan kebenaran Islam itu. Tapi kalau budak tiga empat tahun yang baru mengenali dan dalam proses mempelajari. Macam mana??? Fahamkah mereka???

p/s: "Tepuk dada, tanya Iman. Off laptop, tambah Ilmu >‿◠".

Comments

sunshine..... said…
entry yg menarik... :D
Asyikin said…
wah bagus la entry nie...guna baucar 2 untk smething yg brguna... i like!!
dzafirahzain said…
@LoLLy PoLLyhaah kan bbim :D hehe... brim dah lain plak~ :3
dzafirahzain said…
@EkiN Nur Asyikin :D itulah sepatutnya kan... ^_^
moga cpt khtam semua buku tu ea =)
Unknown said…
pelaburan yg berbaloi utk baucer tu..nice~
Luqman Zakaria said…
byknye..bestlh dpt voucher..
dzafirahzain said…
@luqman zakariabest ke... bkn y lain bleh dpt brim ke, dah kaya... hehe...
Zam said…
tak sbr nak dpt baucer!
Broken_jar said…
Couldn't agree more. budak-budak dengan orang dewasa punya point of view tu lain yang amat,kan. Bukan calang-calang orang dapat terangkan kat those kids pasal islam dengan cara yg sesuai :)
dzafirahzain said…
@Zamani Abeeh? xdpt lagi... pelik~ :3
dzafirahzain said…
@spontaneous_gurlzhehe... that why lah kita kena perbanyakkan ilmu. kan... mmg bukan calang2 org bleh smpaikan dgn cara y betul tapi if dia adalah anak kita klau kena dgn caranya kita mampu memahami hati mereka sbb kita ibu mereka. Hati budak lembut kita boleh ajar mereka tapi perlu dgn btul :).... tak gitu... hik3x apapon masih xterlambat utk perbanyakkan ilmu :D sbb ilmu itu smua kita kena tahu. xsemestinya org tertentu saja.
Unknown said…
baucer buku aku di habiskan untuk adik tersayangg :))
dzafirahzain said…
@Eyla Nabella bagus juga tuu... sama dgn dzaf tahun lps...